Speuren algemeen

Alles over het speuren.
Plaats reactie
keno
Site Admin
Site Admin
Berichten: 237
Lid geworden op: 07-05-2009 20:33

Speuren algemeen

Bericht door keno » 23-08-2009 20:22

[size=18][b]Speuren[/b][/size]
Dit is een heel mooi onderdeel van de africhting, waarbij het instinct van de hond goed hebruikt wordt. Het is geen makkelijk onderdeel.
Je kunt al op hele jonge leeftijd beginnen met speuren. Spelenderwijs kun je de hond al heel wat leren en sommige honden doen het uit zichzelf al een beetje.
Tijdens de trainingen zul je al snel merken dat er een hechtte band tussen hond en geleider ontstaat end at is bij dit soort trainingen ook zeker wel nodig.
Speuren is iets bijzonders en is zeker niet makkelijk. De hond moet alles alleen doen, de neus is voor de hond wat de ogen voor de mens zijn. Hij moet voorwerpen opzoeken zonder hulp van zijn geleider die op tien meter afstand volgt De hond moet met vreugde speuren, hij moet zeker en zuiver zijn wil hij b.v. een één uur oud spoor uit kunnen werken.

Veel mensen zeggen weleens dat speuren een gave is, door training kan men een hond verbeteren en hem leren zuiver en zeker (spoorvast) te werken, vooral bij het veranderen van richting.
Op de hoeken mag de hond niet recht doorgaan of onzeker worden. Doordat de hond intensief aan het speuren is, wordt de hond rustiger en geconcentreerder zodat hij aan het wild geen aandacht meer zal schenken. Hij speurt niet meer met een hoge neus, maar diep regelmatiger en zelfverzekerd.
De samenstelling van de bodem/grond en de oudheid van de sporen die hij moet volgen zullen natuurlijk zijn voortgang in het speuren beïnvloeden. De wind en de regen verminderen de lucht die tot zijn neus komt en dus krijgt de hond oriënteringsproblemen. Als op de hoeken de hond het moeilijk krijgt, zal hij zich overtuigen naar alle richtingen om zo de goede richting met vier rechte hoeken erin proberen op te zoeken.
Speuren is voor een hond wat kijken/zoeken voor de mens is. Tijdens het speuren kan het een uur regenen, de geur kan door de grond opgenomen worden de zon kan alles droogleggen, te zachte grond, bewerkte akker of weide, grondveranderingen, besneeuwde en bevroren grond, Daar moet de hond overal doorheen kunnen speuren.
Absolute stilte, geen aanmoedigingen, de hond moet de geur opnemen, opslaan en onthouden en het spoor zuiver en zeker volgen, waarbij bij niet mag afdwalen Het is zeer moeilijk, zelfs kampioenen hebben er soms problemen mee.
Op het IPO/SchH-I spoor na worden alle andere sporen door een ander persoon (spoorlegger) dan de geleider uitgelopen. De lengtes van de sporen variëren van 350- 400 voor IPO/SchH-I, tot ca 2.000 passen bij SpH-II. Een IPO/SchH I spoor heeft twee hoeken en een SpH-II zeven hoeken.
De tijdsduur welke een spoor moet rusten alvorens door de hond te worden uitgewerkt, varieert van 20 minuten voor een IPO/SchH-I en 180 minuten voor een SpH-II spoor
De voorwerpen die gevonden moeten worden, zijn van leer, kunstleer, textiel, wol en/of hout. Qua kleur mogen de voorwerpen niet teveel van het terrein verschillen en de grootte van een portefeuille niet overschrijden.
Groetjes Keno[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1865179.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/23/1251013774-820.png[/img][/url]

Henra
Moderator
Moderator
Berichten: 126
Lid geworden op: 21-08-2009 16:20

Bericht door Henra » 23-08-2009 20:30

ik dacht dat bij speurhond het spoor minstens 3 uur oud moet zijn?

keno
Site Admin
Site Admin
Berichten: 237
Lid geworden op: 07-05-2009 20:33

Bericht door keno » 23-08-2009 20:33

[quote="Henra"]ik dacht dat bij speurhond het spoor minstens 3 uur oud moet zijn?[/quote]
Ik ben me hierover aan het inlezen en ik moet zeggen dat het niet meevalt om daar correcte informatie over te vinden :? indien dat zo is dan moet je het gewoon aanpassen hoor :wink:
Groetjes Keno[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1865179.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/23/1251013774-820.png[/img][/url]

xeentje
Moderator
Moderator
Berichten: 322
Lid geworden op: 24-07-2009 20:39

Bericht door xeentje » 24-08-2009 17:29

180 minuten is toch 3 uur? dat was voor meer gevordenen? en 20 minuten voor "beginners" toch? ik kan het ook mis hebben hoor :D maar ik dacht dat ik dat net las namelijk :wink:
liefs chantal en pootjes van xena

Henra
Moderator
Moderator
Berichten: 126
Lid geworden op: 21-08-2009 16:20

Bericht door Henra » 24-08-2009 18:14

Het speuren voor SPH is moeilijker dus nog een graad hoger dan het speuren als onderdeel bij IPO

xeentje
Moderator
Moderator
Berichten: 322
Lid geworden op: 24-07-2009 20:39

Bericht door xeentje » 24-08-2009 18:51

oke, dat wist ik natuurlijk niet :oops:
weer een beetje geleerd :D dank je :wink:
liefs chantal en pootjes van xena

diana
pup - junior
pup - junior
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-05-2009 06:07

Bericht door diana » 28-08-2009 08:27

Zo leren we nog eens wat zeg :D :D

xeentje
Moderator
Moderator
Berichten: 322
Lid geworden op: 24-07-2009 20:39

Bericht door xeentje » 28-08-2009 09:09

hahaha ja dat dacht ik ook al
liefs chantal en pootjes van xena

memefoemync
Pup
Pup
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-11-2012 00:40

Speuren alg

Bericht door memefoemync » 02-12-2012 05:04

Werk bij een grote verzekeraar / pensioenuitvoerder, werken zuigt eigenlijk sowieso best wel zwaar. Het is dat je redelijk ervoor betaald krijgt
Maar ach als zolang je maar werkt om te leven en niet andersom is er weinig aan de hand toch ?

Plaats reactie