bloedlijn en stamboom

Vragen, opmerkingen m.b.t. fokdoelen.
Plaats reactie
dwolf
Pup
Pup
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-08-2009 17:51

bloedlijn en stamboom

Bericht door dwolf » 05-08-2009 18:32

Ik heb een vraag over mijn Duitse herder pup. Beide ouders van mijn pup zijn volbloed herders, de vader is een volbloed Black & tan en de moeder een volbloed Wolfsgrauwe herder. Mijn pup is een prachtige Black & tan :P . Mijn vraag is wat het verschil is tussen een volbloed dier en één met een stamboom?

Mvg Dennis

diana
pup - junior
pup - junior
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-05-2009 06:07

Bericht door diana » 05-08-2009 20:08

Volbloed bestaat volgens mij alleen bij paarden bij honden hebben we het over raszuiver of rasecht etc.
Een stamboomhond/duitse herder is een raszuivere echte Duitse herder die op alle punten voldoet aan het type :wink: Je hebt dus een prachtige hond en ik ben nu dol nieuwschierig naar een foto van de schat :D :D :D

pako
pup - junior
pup - junior
Berichten: 87
Lid geworden op: 07-05-2009 21:56

Bericht door pako » 05-08-2009 20:12

Ik heb niet gek veel verstand van genetica maar Diana heeft het wel aardig goed. Als de vader een zoals jij dat zegt een volbloed black en tan is en de moeder een volbloed wolgsgrauw dan zou dat dus betekenen dat de ouders voor 100% dragen voor die kleuren en het jong dus 505 van het één en 50% van het ander heeft maar omdat hij black en tan is is dat de dominante kleul en draagt hij wolfsgrauw met zich mee. Ga je dus fokken op een latere leeftijd met deze pup dan kan die kleur altijd nog naar boven komen afhandelijk van weke partner je neeemt :wink:

...en ik ben ook erg benieuwd :D :D

diana
pup - junior
pup - junior
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-05-2009 06:07

Bericht door diana » 07-08-2009 17:33

Als we praten over volbloed dan is zit het in ieder geval wel goed :D
@Pako wat een goeie uitleg zeg :shock: :wink:

Henra
Moderator
Moderator
Berichten: 126
Lid geworden op: 21-08-2009 16:20

Bericht door Henra » 22-08-2009 07:31

een zuivere duitse herder waarvan de ouders wel een stamboom hebben maar de hond zelf niet
wordt door de RvB gezien als bastaard...

keno
Site Admin
Site Admin
Berichten: 237
Lid geworden op: 07-05-2009 20:33

Bericht door keno » 22-08-2009 21:51

[quote="Henra"]een zuivere duitse herder waarvan de ouders wel een stamboom hebben maar de hond zelf niet
wordt door de RvB gezien als bastaard...[/quote]
Voldoet ie dan niet aan de rasstandaarden waardoor hij geen stamboom heeft ?
Groetjes Keno[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1865179.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/08/23/1251013774-820.png[/img][/url]

Henra
Moderator
Moderator
Berichten: 126
Lid geworden op: 21-08-2009 16:20

Bericht door Henra » 22-08-2009 22:29

[quote="keno"][quote="Henra"]een zuivere duitse herder waarvan de ouders wel een stamboom hebben maar de hond zelf niet
wordt door de RvB gezien als bastaard...[/quote]
Voldoet ie dan niet aan de rasstandaarden waardoor hij geen stamboom heeft ?[/quote]
Dekaangifte

Binnen drie weken (21 dagen) na de dekking stuurt de fokker een dekaangifte formulier in. Dit formulier is te downloaden van deze site onder de knop "Inschrijvingen, aanvragen & bestellingen".

Op het formulier worden de gegevens van de teef en de reu ingevuld en de gegevens van hun eigenaren. Beide eigenaren ondertekenen de aangifte.



Na ontvangst van de dekaangifte stuurt de Raad van Beheer de fokker :

een bevestiging van de dekaangifte met de gegevens zoals die bij de Raad van Beheer over de twee ouderdieren en de eigenaar/fokker bekend zijn. Op de achterkant van de bevestiging bevinden zich de afstammingsgegevens en eventueel behaalde titels.
Een gedeeltelijk ingevuld geboorteaangifte formulier.


De gestuurde gegevens kan de fokker controleren. Eventuele correcties en/of aanvullingen kunnen naar de Raad gestuurd worden.



Geboorteaangifte

De fokker zorgt ervoor dat het geboorteformulier binnen 10 dagen na de geboorte door de Raad ontvangen is. De namen(!), het geslacht, de geboortedatum en het aantal pups worden ingevuld. LET OP: het geboorteaangifteformulier dient binnen 10 dagen door ons ontvangen te zijn. Latere ontvangst betekent extra administratiekosten.



Chippen

Na betaling zal de chipper, in overleg met de fokker, tussen 5 en 8 weken na de geboorte komen chippen. Deze termijn is een streef termijn. Door omstandigheden kan hiervan afgeweken worden.



De chipper neemt het gedeeltelijk ingevulde aanvraagformulier stambomen mee. Dat formulier wordt volledig ingevuld (o.a. chipnummers, kleuren, eventuele variëteit) en wordt door de fokker ondertekend.

LET OP: Pas op dit moment worden de eerder doorgegeven namen aan een specifieke pup gekoppeld!



De chipper controleert nogmaals alle gegevens en neemt het ingevulde aanvraagformulier mee naar de Raad van Beheer. De gegevens worden verwerkt en de stambomen worden naar de fokker gestuurd (ca. 8 - 12 weken na de geboorte).





Nieuw! Registratiebewijs



Vermelding eigenaar op stamboom

Op de stamboom zal geen naam van de eigenaar meer geprint worden. In plaats daarvan zal er een registratiebewijs komen.



Op dit registratiebewijs staan de gegevens van de hond en de gegevens van de huidige eigenaar. Verder is er ruimte voor het invullen van een eventuele nieuwe eigenaar.



Eigendomsoverdracht

Bij het overdragen van het eigendom van de hond worden de gegevens van de nieuwe eigenaar ingevuld op het registratiebewijs. Vervolgens ondertekenen zowel de nieuwe als de oude eigenaar het bewijs dat daarna naar de Raad van Beheer gestuurd wordt.



De nieuwe eigenaar ontvangt een nieuw registratiebewijs van de Raad van Beheer met daarop zijn eigen naam geprint.



Eigendomsoverdracht van fokker naar koper

De eerste herregistratie, van fokker naar koper, zal gratis zijn. De verantwoording voor deze herregistratie ligt bij de fokker.



De fokker ontvangt bij het chippen een "aanvraagformulier registratiebewijs". Deze aanvraagformulieren, waarop de op dat moment bekende gegevens van de betreffende pups staan vermeld, worden door de chipper bij de fokker achtergelaten.

Als eigenaar staat op deze aanvraagformulieren de fokker van het nest vermeld.



Deze aanvraagformulieren zijn na datum van uitgifte slechts 6 maanden geldig. De fokker is verplicht elk aanvraagformulier (ook van de honden die hij zelf houdt) binnen deze termijn om te zetten in een definitief registratiebewijs.

Als u dus als fokker de hond(en) eerst allemaal op uw naam laat registreren via het opsturen van het “aanvraagformulier registratiebewijs” dan is dat eerste gratis (her)registratie.


Als u vervolgens via het registratiebewijs de puppen om laat zetten op naam van de pupkopers, dan is dat de tweede herregistratie en dienen de pupkopers hiervoor te betalen.



U dient dus te wachten met het opsturen van het “aanvraagformulier registratiebewijs” totdat de pupkoper bekend is. Dit dient u wel binnen 6 maanden te doen!



Voordelen

Bij eigendomsoverdracht hoeft de stamboom niet naar het bureau van de Raad te worden gestuurd.
De stamboom kan 8 tot 12 weken na de geboorte aan de nieuwe eigenaar worden gegeven.
De fokker hoeft niet te wachten met de stamboomaanvraag tot alle nieuwe eigenaren bekend zijn.

Bron: [url]http://www.raadvanbeheer.nl[/url]

diana
pup - junior
pup - junior
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-05-2009 06:07

Bericht door diana » 22-08-2009 23:57

Heel erg nuttige info Henra !! Super zeg :wink:
Ik had het inderdaad al een keer gelezen maar is erg handig dat je het hier even plaatst :D

Plaats reactie